A köleskása mindenre jó

A köleskása mindenre jó

A köleskása népszerűsége folyamatosan növekszik. Néhány éve még a természet elfeledett ajándékának számított, mára azonban az egészséges étrend szerves elemévé vált. Sportolók és gyerekek egyaránt fogyasztják.

Az első a kásák között

A köleskása B-vitaminokban, rézben, vasban, szilíciumban, káliumban, foszforban és kalciumban nagyon gazdag. A kovasavnak köszönhetően erősíti az ízületeket, a hajat és körmöket. Mivel E-vitamint is tartalmaz, különösen érdemes bevenni étrendünkbe, ha hajunk gyenge szálú és bőrünk sincs a legjobb állapotban. Csökkenti a szervezet nyálka kiválasztását, ami gyulladások esetén enyhíti azok tüneteit (különösen jótékony a felső légúti gyulladások esetén). Javítja az emésztőrendszer, máj és vese munkáját is. Nagyon könnyen emészthető, egyúttal kiváló energiaforrás, ezért is ajánlott sportolók számára. Aktív életmód mellett fontos lehet a már említett magas szilícium tartalma, mivel jótékony hatású az anyagcserére. Éppen ezért fogyókúra alatt sem érdemes teljesen kiiktatnunk étrendünkből, habár meglehetősen kalorikus és közepes glikémiás indexel rendelkezik.

Ami fontos, hogy a köles lúgképző hatású, amely tulajdonságával – a hajdinát leszámítva – kiemelkedik más kásák közül. Éppen ezért gyakran alapélelmiszernek számít, ha a sav-bázis egyensúly helyreállítása a célunk. Az elsavasodott szervezet számos egészségügyi probléma forrása lehet, például gyakori gyengeség, a bőr állapotának romlása, feszült idegállapot, lassuló anyagcsere, izom- és csontfájdalmak.

A köleskása népszerűségét tovább növeli, hogy egyre kritikusabban tekintünk a gluténra. Mivel a köles nem tartalmaz glutént, a cöliákia esetén is fogyasztható.

Csinálhatsz belőle bármit, amihez csak kedved van.

Kulináris oldalról nézve a köleskása egyik legnagyobb előnye, hogy egyedülállóan univerzális. Gyakorlatilag bármivel ehetjük, a nap minden szakában. Reggelire kiváló gyümölcsökkel, müzlivel, vagy levesbetétként. Ebédre és vacsorára zöldségekkel és hússal készíthető el. Vegetáriánus fasírtok alapja is lehet, paradicsomlevesben helyettesítheti a tésztát. Akár egészséges palacsintát is készíthetünk belőle, vagy könnyű panírt húsokhoz. Gyakran ízesítik kurkumával, curryvel, korianderrel és más karakteres fűszerekkel. Enyhén kesernyés utóízét semlegesíthetjük, ha főzés előtt egy pillanatra forró vízben áztatjuk.