Fekete, zöld, vörös – melyik tea a legegészségesebb?

Fekete, zöld, vörös – melyik tea a legegészségesebb?

A tea az egyik legnépszerűbb meleg ital az egész világon. Fajtájától függően különböző hatással lehetnek a szervezetünkre.

Fekete – serkent és megnyugtat

Ez a legnépszerűbb, és legtöbbet fogyasztott fajta. Azonban túl sok jótékony hatással mégsem rendelkezik, főleg más teákhoz képest. Ez természetesen nem jelenti, hogy fogyasztását abba kellene hagynunk. A fekete tea sok flavonoidot tartalmaz, amely vegyületek antioxidáns hatásúak, tehát a daganatok és a sejtek öregedése ellen bizonyulhat hasznosnak. A flavonoidok ismertek gyulladáscsökkentő, a keringést serkentő jótékony hatásukról is.

Jelentős teintartalma révén serkentően hat. Ettől függetlenül lehet relaxáló hatása is, ha 3 percnél tovább áztatod forró vízben. Itt azonban feltétlenül meg kell jegyeznünk, hogy a túl sokáig áztatott tea pont a legfinomabb aromáját veszti el.

Ezen kívül a tea véd a fogszuvasodástól, és az emésztőrendszer egyes betegségeivel szemben. Tartalmaz C- és K-vitaminokat, valamint B-vitamincsoportot. Fekete teából készült borogatást használnak a fáradt szemre is. Csökkenti a duzzadást megnyugtatja és pihenteti a kipirosodott szemet. Borogatást készíthetünk hagyományos filteres teából, amibe egy darab vattát vagy gézt áztatunk.


Zöld – hosszabb élet

Elsősorban ízének, serkentő hatásának és fogyást segítő tulajdonságának köszönheti népszerűségét. És valóban, aromáját kedvelik az egész világon, kiválóan méregteleníti a szervezetet, felgyorsítja az anyagcserét, miközben energiát ad az egész napra. Ez utóbbi szempontból fölülmúlja a kávét is, ami ugyan felébreszti az embert, de csak rövid időre. A zöld tea Teint tartalmaz, ami hosszú időre javítja a koncentrációs-képességet, órákkal egy csésze tea elfogyasztása után is.

A fekete tea a tealevelek fermentációja során jön létre. Ez a folyamat sok értékes tápanyagtól is megfosztja, ezért a zöld teát el lehet ismerni egészségesebbnek – a leveleit azonnal kiszárítják. Fontos mikró és makroelemekkel gazdagíthatjuk vele étrendünket, ilyen a vas, fluor, réz, mangán és kalcium. A zöld tea tartalmaz vitaminokat és nagy mennyiségű antioxidánst. Rendszeres fogyasztása hosszabbá teheti életünket. Javítja a gyomor savtermelését és a húgyhólyag munkáját. A csersav véd a rákos megbetegedésektől és csökkenti a koleszterinszintet.
 

Vörös – éget és tisztít

Ahhoz, hogy vörös teát kapjunk, a leveleket kevéssel leszedésük után rövid fermentációnak kel alávetni. Ezalatt nyeri el jellegzetes vörös színét és aromáját. Ez a tea fajta is magas csersav-, antioxidáns-, vitamin- ás ásványisó-tartalommal rendelkezik. Ráadásul javítja a vérkeringést és a közérzetet, miközben serkenti a májműködést. Egyetlen tea sem segíti elő a zsírégetést olyan mértékben, mint a vörös. Felgyorsítja a belek tisztulását, a húgyhólyag munkáját, és a gyomorsav termelődését. Jótékony hatással van az emésztésre, amihez gyorsabb anyagcsere és a fölös kilók égetése is hozzájárul.