Néhány módszer az ízületek erősítésére

Néhány módszer az ízületek erősítésére

Az ízületi problémák (fájdalom, elváltozások, mozgásproblémák) napjainkban egyre több embert érintenek. A panaszok megelőzésében és ízületeink egészségének megőrzésében segít a megfelelő profilaktika.

1. Diéta

Az ízületek kiváló állapotának megtartásához elengedhetetlen a kiegyensúlyozott táplálkozás, ami gazdag kalciumban, vitaminokban és ásványi anyagokban. Minden nap fogyasszunk tejtermékeket (egy pohár tejet/joghurtot, néhány kanál túrót, sajtot, stb.), teljes kiőrlésű gabonából készült pékárút, zöldséget és gyümölcsöt (főleg sárgarépát, fehérrépát, póréhagymát, zellert, káposztát, céklát, uborkát, különböző csírákat, fokhagymát vöröshagymát, hüvelyeseket, epret, málnát, bogyós gyümölcsöket, citrusféléket). Megakadályozzák a degeneratív elváltozásokat, késleltetik az öregedés folyamatát és tápanyagokat biztosítanak az ízületi porcok regenerálásához. Jótékony hatással vannak ízületeinkre a halak, mivel húsuk omega 3 zsírsavakban és D-vitaminban gazdag. A tengeri halak közül különösen ajánlott a tonhal, makréla, hering, laposhal és lepényhal. Lehetőség szerint hetente 2 alkalommal fogyasszuk. Más ajánlott termékek a len- és repceolaj, olíva olaj, lenmag és dió. Étrendünket érdemes gazdagítanunk fűszerekkel, mivel javítják anyagcserénket, és segítségünkre vannak a túlsúly elleni harcban is. Néhány közülük: majoránna, bazsalikom, torma, borsikafű, zsálya, menta, ánizs, szegfűszeg és gyömbér.

 

2. Mozgás

A mindennapi mozgás erősíti csontjainkat és izmainkat, minek köszönhetően ízületeink is megőrzik kondíciójukat, nem keményednek meg. Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy szervezetünket nem szabad túlságosan – főleg erre felkészületlenül – megterhelni. A nehéz fizikai munka és versenysportok könnyen a porcok korai kopásához vezetnek, és degeneratív elváltozásokat okozhatnak. Ízületeink megőrzése érdekében ajánlott a torna, rendszeres séta, kocogás, úszás vagy kerékpározás.

 

3. Életmód és szokások

Ízületi problémák jelentkezhetnek a túlzott stressz és fáradtság következtében is. Ilyenkor izmaink ösztönösen megfeszülnek, ami rontja a láb oxigénellátását. Ennek hatására a térdfájdalom intenzívebben jelentkezik. Megelőzése érdekében kerülnünk kell a stresszes helyzeteket, törekedjünk érzelmi egyensúly elérésére. Védjük ízületeinket, ha lemondunk a magassarkú cipőről, odafigyelünk testsúlyunkra, nehéz tárgyak emelésénél a testtartásra. Fontos hogy tudatosan szoktassuk rá magunkat a helyes gyakorlatra, ezzel is óvva ízületeink állapotát mindennapi tevékenységeink során.