Veszélyes transzzsírok

Veszélyes transzzsírok

A tudatos vásárlók, azaz akik ismerik az élelmiszerek összetételét, elolvassák a csomagoláson található tájékoztatót, minden bizonnyal találkoztak már a „transzzsír” kifejezéssel. Most megmutatjuk, mit rejt ez az elnevezés, és hova vezet a fogyasztása.

Jó zsír, rossz zsír

Az ember számára legmegfelelőbb, ha a táplálékból nyert energia 25-30%-a zsírból származik. A mennyiség mellett legalább ilyen fontos a zsír minősége. A legegészségesebbek és leginkább ajánlottak az egyszeresen telített (megtalálható pl.: mogyoróban, növényi olajokban, mint a repce, avokádó vagy olíva) és többszörösen telített zsírsavak (megtalálható pl.: halakban, dióban, napraforgóban, növényi olajokban, szezámban). Fogyaszthatunk telített zsírsavakat is (vaj, sajt, tej, húsok, zsíros tej, kókuszolaj, pálmaolaj, stb.) azonban mennyiségét korlátoznunk kell.

Transzzsírok – alapvető információk

A transzzsírok a növényi eredetű zsírok közé tartoznak, melyek a részecskék szintjén lettek átalakítva, hidrogén hozzáadásával. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy meg lettek keményítve. Csakhogy ez a módosítás komoly következményeket hordoz magában, az emberi szervezet működése szempontjából.

Figyelem! Káros!

Számos kutatási eredmény és tudományos publikáció számol be a transzzsírok káros élettani hatásairól. A Harvard Egyetem kutatói például felfedezték, hogy már egyetlen adag hasábburgonya, ami 7 gramm zsírt tartalmaz, mindennapi fogyasztás mellett 50%-al növeli a szívbetegségek kockázatát. Hasonló a cukorbetegség kockázata is. Ráadásul folyamatban vannak olyan kutatások is, melyek a daganatos megbetegedések és a transzzsír fogyasztás közötti kapcsolatot vizsgálják. A francia Françoise Clavel-Chapelon bizonyítja, hogy a mellrák kockázata akár kétszerese is lehet, ha túlzásba visszük az ipari transzzsírok fogyasztását.

A dietetikusok az egész világon egybehangzóan ellenzik a hidrogénízalt növényi zsírt tartalmazó élelmiszerek fogyasztását.

Transzzsírokat a következő élelmiszerekben találhatsz:

  • egyes margarinok, sütőmargarinok

  • chipsek, kekszek, teasütemények, krémmel töltött édességek,

  • zabpelyhek, müzlik,

  • majonézek,

  • por alakú kávétejszín,

  • a többször felforralt zsírban készült ételek (hasábburgonya, fánkok, stb.).